L’estiu és un moment molt esperat per a tots, i més encara pels nens i nenes. El juliol potser és l’únic mes on els infants s’aixequen cada dia a les 8 del matí amb ganes de començar l’aventura que els hi espera. Però no van a estudiar, tampoc a fer classe; hi van a jugar, a crear, a banyar-se a la piscina, a anar d’excursió, de colònies, a inventar-se personatges, a conèixer nens i nenes nous. En definitiva, van a gaudir i a aprendre mentre juguen. Els casals d’estiu són un espai molt especial i si hi heu anat de petits segur que recordeu com de bé us ho vau passar.
L’educació en el lleure és la que dona forma als casals d’estiu, es podria definir com aquelles activitats que es duen a terme en el temps lliure dels infants amb la finalitat d’aprendre i adquirir habilitats, fent-los protagonistes de la seva pròpia vida i actius i participatius socialment. Després de 10 mesos dins l’escola, els casals d’estiu satisfan unes necessitats fonamentals com les activitats a l’aire lliure, el coneixement de l’entorn a través d’activitats lúdiques, esportives i les relacions socials en un context relaxat.
Els monitors i monitores són persones que tant poden estar organitzant les activitats com també poden estar jugant amb ells i enfangant-se en un joc. Són persones que es posen al seu nivell, els miren als ulls, perquè només al seu nivell pots mirar als ulls a un infant, els escolten, els abracen quan ho necessiten i els posen límits quan ho necessiten també. Sovint són persones a qui els hi encanta l’educació i ofereixen una mirada respectuosa als infants. Els fan entendre sense dir-ho “ei, jo sóc com tu i m’ho passo bé amb tu, estic aquí per a qualsevol cosa”. Són persones amb autoritat però sense autoritarisme. Podríem dir que és com una barreja sana entre un mestre i un amic, i això genera una complicitat molt bonica amb els nens i nenes.
Actualment, estem vivint una situació excepcional que mai hem viscut abans. Hi ha professionals que diuen que aquest curs serà probablement el curs que més hauran après els nens i nenes de la seva vida escolar, encara que no han anat a l’escola. L’aprenentatge del confinament i del coronavirus
pot ser molt gran. Tot i això, ha d’haver-hi un bon acompanyament, sobretot un bon acompanyament emocional. Aquestes vivències, algunes més agradables i d’altres més desagradables s’han d’integrar bé.
Els casals d’estiu seran segurament els primers agents educatius que reuniran els nens i nenes altra cop. Els casals d’estius tindran aquest any, més que mai, una responsabilitat molt gran d’acollir tot allò que els nens i nenes han viscut. Per tant, des de +Klleure els monitors i monitores creiem en el valor que tindrem com a agents educatius i assumim aquesta responsabilitat de tot cor. Aquest estiu estarem a Pacs del Penedès organitzant i dinamitzant el casal del poble, amb tot l’entusiasme i totes les ganes de fer aquesta experiència enriquidora i divertida per a tots i totes.
Autor: Albert Pi